MethodesSociaal emotioneel lerenSELOp De Snip werken we vanuit de basisprincipes van Pedagogisch Tact. Dit wil zeggen dat wij de relatie met het kind (en zijn directe omgeving) als uitgangspunt nemen. Meer informatie vindt u op onze site op de pagina Pedagogisch Tact. In groep 1 t/m 3 werken we thematisch aan de kerndoelen van sociaal emotioneel leren. Dit wordt opgenomen in de themaplanning van de groepen. In groep 4 t/m 8 werken we aan de vijf SEL-competenties (van Kees van Overveld): besef van zichzelf, zelfmanagement, besef van de ander, relaties hanteren en keuzes maken & de fasen van groepsvorming: storming, norming, forming, performing, adjourning. Minimaal 4 keer per jaar maken de leerkrachten een SEL plan, waarin ze beschrijven in welke fase de groep zit, aan welke SEL compententies de kinderen gaan werken en welke werkvormen/ welk activiteitenaanbod daarbij hoort. Na de evaluatie wordt er weer een nieuw plan opgesteld passend bij de eigen groep. Verder hebben we met de kinderen (via de leerlingenraad) schoolbrede afspraken gemaakt. Deze zijn zichtbaar in klas en school en houden we bespreekbaar gedurende het schooljaar. In de verschillende ruimtes op school hangen ook afspraken inclusief foto’s. In de gouden (na zomervakantie) en zilveren (na kerstvakantie) weken worden in iedere groep de lessen ‘aangesproken worden’ en ‘elkaar aanspreken’ gegeven. Ook wordt in de gouden weken in iedere groep de lessenserie gegeven, waarbij per ruimte het gewenste gedrag wordt geoefend. Gedurende het schooljaar kunnen deze lessen naar behoefte opnieuw ingezet worden. Ten slotte worden in de gouden weken in iedere groep klassenafspraken opgesteld vanuit een klassenvergadering. BurgerschapBurgerschap vanuit kerndoelenBurgerschap betekent voor ons dat we elkaar als gelijkwaardig erkennen en tegelijkertijd respecteren dat we verschillend zijn. Op De Snip leren wij kinderen daarom: De belangrijkste opdracht van ons onderwijs is kinderen, alle kinderen, in hun ontwikkeling te ondersteunen en te begeleiden, opdat ze zelfstandige en florerende burgers worden. Deze ontwikkeling is erop gericht dat kinderen zelfstandig kunnen gaan meedoen in culturele praktijken waar ze mee te maken krijgen, zoals het gezinsleven, onderwijspraktijken, beroepen en het verkeer. In onze kwaliteitskaart burgerschap zijn de kerndoelen burgerschap gespecificeerd in leerlijnen en een groepsspecifiek aanbod. RekenenWereld in getallenIn groep 3 werken we met de methode Wereld in getallen. In groep 4 t/m 8 gebruiken we de methode van Wereld in getallen binnen Snappet. SnappetIn groep 4 t/m 8 werken we voor rekenen digitaal met de methode Snappet. Iedere leerlingen vanaf groep 4 heeft een eigen chromebook, welke gebruikt wordt voor de rekenlessen. Op deze manier kunnen we de rekenontwikkeling van de kinderen nauwgezet volgen, ons aanbod hierop afstemmen en effectief differentiëren. Daarnaast rekenen we wel minimaal nog 1x per week op papier en gebruiken we wisbordjes voor de directie instructie, waarbij de chromebooks nog dicht blijven. Met Sprongen VooruitNaast de methodes zetten we werkvormen binnen spelend en bewegend leren in tijdens de rekenlessen. Hiervoor gebruiken we o.a. Met Sprongen Vooruit, een aanbod van educatieve spellen. De leerlingen bewegen, gebruiken hun eigen lijf en de eigen producties zorgen voor een grotere betrokkenheid. Deze positieve wisselwerking tussen inhoud en vorm zorgt ervoor dat kinderen zich beter ontwikkelen. RekentijgersOp De Snip zetten we Rekentijgers in voor de sterkere rekenaars. Rekentijger daagt hen uit met creatieve rekenuitdagingen en echte breinkrakers. De kleurrijke boekjes bieden stof die niet vooruit loopt op het leerstofaanbod in de methoden, maar oefent andere denkmethoden. Pittige, creatieve en innovatieve reken- en wiskundeproblemen en puzzels waar de leerlingen hun tanden in kunnen zetten. TaalStaal spellingIn groep 4 t/m 8 werken we met de methode Staal spelling. Staal spelling combineert spelling, werkwoordspelling en grammatica. Staal werkt met de bewezen, preventieve spellingaanpak van José Schraven. Het vaste ritme, goed voordoen, elke les herhalen en dagelijkse dictees zorgen voor optimale ontwikkelkansen voor onze leerlingen. Snappet taalDe kerndoelen van Taal worden voor circa 80% gedekt door de methode Staal spelling en Nieuwsbegrip XL. Voor de overige 20% van de taaldoelen werken we vanuit de methode Snappet taal. Horen, zien en schrijvenHoren, zien en schrijven is gericht op de schriftelijke verwerking van de Nederlandse taal en biedt alle oefenstof die er nodig is om de Nederlandse taal eigen te maken. Wanneer een leerling bij ons instroomt die de Nederlandse taal niet spreekt, gebruiken we de methode Horen, zien en schrijven. Taal in blokjesVoor kinderen, die moeite hebben met lezen en spelling, bieden we aanvullend op de basis taaldoelen, taal in blokjes aan. Samen met andere leerlingen en onder begeleiding van een onderwijsassistent gaan kinderen hiermee aan de slag. LezenVeilig leren lezenVoor het aanvankelijk lezen in groep 3 maken we gebruik van de methode Veilig Leren Lezen. Veilig Leren Lezen is volledig opgebouwd volgens een unieke didactiek voor lezen en spelling. Leerlingen leren steeds één nieuwe letter in combinatie met reeds geleerde letters. Dankzij de gestructureerde opbouw van het letteraanbod komen ze sneller tot het vlot lezen van woorden, zinnetjes en korte teksten. Zo gaan leerplezier en leerresultaat hand in hand. De talrijke mogelijkheden tot differentiatie bieden bovendien een aanbod op maat van élke leerling. Nieuwsbegrip XLIn groep 4 t/m 8 werken we met de methode Nieuwsbegrip XL. Nieuwsbegrip XL is een aanpak waarbij leerlingen teksten lezen over een actueel onderwerp. Aan de teksten zijn leesbegrip- en woordenschatoefeningen gekoppeld, met als doel leerlingen strategisch te laten lezen. De actualiteit motiveert leerlingen om de tekst te lezen. Bij het werken met Nieuwsbegrip is een belangrijke rol weggelegd voor leraren. Door 'hardop-denkend' voor te doen hoe hij als leesexpert een tekst aanpakt, laat hij zien hoe hij een leesstrategie gebruikt om de tekst te doorgronden. Dat noemen we 'modelen'. Nieuwsbegrip biedt bij iedere leesstrategie 'digibordtools' om leraren hierbij te helpen. Ralfi lezenOp De Snip zetten we Ralfi lezen in voor leerlingen vanaf groep 5, die minder snel komen tot het gewenste leesniveau. Ralfi staat voor Repeated, Assisted, Level, Feedback, Interaction. Samen met de leerkracht of onderwijsassitent lezen de leerlingen die Ralfi teksten meerdere keren per week. Bouw!Bouw! is een preventief programma dat leerlingen ondersteunt bij beginnende geletterdheid en leren lezen. Het programma geeft inzicht in alfabetische principes als de klank-tekenkoppeling en draagt bij aan de ontwikkeling van het fonemisch bewustzijn. Leerlingen van groep 2 t/m 4 kunnen met behulp van Bouw! grote sprongen maken in hun leesontwikkeling. Bouw! vindt plaats met behulp van tutoren. De leerling leert, de tutor stuurt en de computer wijst de weg. Ouders, grootouders, leerlingen uit hogere groepen of vrijwilligers fungeren als tutor. Thematisch werkenSpelend leren: Werken vanuit thema's in groep 1 t/m 3In de onderbouw leren kinderen zich vanuit spelsituaties verder ontwikkelen. Er wordt gewerkt met een themaplanning. Binnen de thema's wordt de buitenwereld naar binnen gehaald, organiseren we uitjes ter verrijking, richten we hoeken/ thematafels in etc. Onderzoekend en ontdekkend leren: Blink Wereld groep 4 t/m 8Binnen Blink Wereld gaan kinderen zelf op onderzoek uit binnen een heldere structuur. Thema’s zijn hierin leidend: klimaatverandering, verschillen tussen culturen of de verdeling van ons voedsel. De thema’s sluiten aan bij de belevingswereld van onze leerlingen, waardoor ze gemakkelijk geïnteresseerd raken. De verschillende onderdelen van wereldoriëntatie komen vanzelf aan bod, inclusief burgerschap. In elk thema werkt de leerkracht samen met de leerlingen aan een eindopdracht. Alles wat ze leren, kunnen ze direct inzetten om deze opdracht te vervullen. Zo ontdekken ze de wereld en tegelijkertijd waarom ze dat verder helpt. Op school en in hun leven. Met Blink Wereld hebben we de stap gezet naar onderzoekend en ontdekkend werken in groep 4 t/m 8. Hoe zorg je er bijv. als leerkracht voor dat leerlingen zelf een goede onderzoeksvraag formuleren? Dat ze echt leren wat ze moeten leren? Overige vakkenTopografieWe werken aan topografie vanuit de kerndoelen. In groep 6 wordt de topografische kennis van Nederland behandeld. In groep 7 van Europa en in groep 8 van de Wereld. Eens in de zoveel tijd krijgen kinderen een topografietoets. Blink EngelsHet ritme van de Engelse taal. De melodie van de woorden. Willen begrijpen wat hun idolen zingen. Popmuziek brengt onze leerlingen letterlijk in beweging. Blink Engels gebruikt de populairste songs van het moment als basis voor het aanbod. Wij werken met Blink Engels voor groep 1 t/m 8. Alle vaardigheden komen aan bod: luisteren, lezen, spreken en schrijven. Met Blink Engels is het gemakkelijk om te differentiëren, waardoor leerlingen van verschillende niveaus het meeste uit onze lessen kunnen halen. Schrijven: PennenstrekenIn groep 3 t/m 8 werken we met de methode Pennenstreken. De leerlingen leren hiermee vlot en leesbaar schrijven. De methode biedt blokschrift aan. Op De Snip leren kinderen als basis het blokschrift. In de bovenbouw mogen de kinderen uiteindelijk hun eigen handschrift verder ontwikkelen. Muziek, dans, drama: 123ZINGWij werken met de muziekmethode 123 Zing. Een kleurrijke digitale methode met een doorgaande lijn voor muziek-, dans- en dramaonderwijs voor groep 1 t/m 8. Daarnaast hebben wij een verschillende instrumenten op school, welke we inzetten in de groepen (o.a. boomwhackers). Verkeer: Veilig Verkeer NederlandVanaf groep 4 werken de leerlingen met verkeerswerkboekjes van Veilig Verkeer Nederland. In groep 7 is het verkeersexamen. LeerlingvolgsysteemIEP: groep 3 t/m 8Het IEP leerlingvolgsysteem (LVS) werkt volgens het hoofd-hart-handenprincipe en brengt door middel van toetsen niet alleen de cognitieve vaardigheden (hoofd) van leerlingen in kaart, maar ook de leeraanpak, de sociaal-emotionele ontwikkeling en het creatief vermogen (hart-handen). Per zijn er circa drie toetsmomenten. Mijn Kleutergroep: groep 1 en 2In groep 1 en 2 maken we gebruik van Mijn Kleutergroep om de vaardigheden van kleuters vast te leggen. Voor meer informatie kunt u terecht op de site van Mijn Kleutergroep. |
Laatste nieuws |
Agenda |
Onze Facebook pagina |
Kindcentrum de SnipDorpsstraat 146
Aanmelden Nieuwsbrief | Onze shoolVisie OrganisatieBestuur | PraktischSchoolgids | Kindcentrum
|
Locatie | Stuur ons gerust een bericht | ||